NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
وَأَبُو
بَكْرِ بْنُ
أَبِي
شَيْبَةَ
قَالَا
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ
الزُّهْرِيِّ
عَنْ أَبِي
سَلَمَةَ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ عَوْفٍ
قَالَ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ
قَالَ اللَّهُ
أَنَا الرَّحْمَنُ
وَهِيَ
الرَّحِمُ
شَقَقْتُ لَهَا
اسْمًا مِنْ
اسْمِي مَنْ
وَصَلَهَا وَصَلْتُهُ
وَمَنْ
قَطَعَهَا
بَتَتُّهُ
Abdurrahman b. Avf
(r.a.) demiştir ki: Resûllah (s.a.v.)'ı şöyle buyururken işittim:
"-Allah buyurdu ki:
"Ben Rahmanım, o
(akrabalık) da rahimdir. Ona kendi ismimden bir isim verdim. Kim ona iyilik
yaparsa, ben de ona iyilik yaparım, kim ona iyilik yapmayı terk ederse bende
ona iyiliği terk ederim."
İzah:
Tirmizî, birr; Ahmed b.
Hanbel, I, 191, 194; II, 498.
Rahman ismi, rahmet
kökünden türemiştir. Rahmet ise, iyilik yapmayı gerektiren kalb inceliğidir. Bu
mana Cenab-ı Allah'a uygun gelmediği için bunun gereği olan "çok
merhametli" mânâsı kast edilmiştir. Rahim ise, akrabalık manasınadır.
Rahim, Rahman'ın rahmetinin eserlerinden birisidir. Allah, akrabalık haklarını
gözetene ve akrabasına iyilik yapanlara her iki dünyada iyilik ve İkram yapacağını
beyan ediyor. Bunun aksine hareket edilmesi halinde de Cenab-ı Allah, onları
rahmetinden mahrum bırakacağını bildiriyor. Bir kimse, akrabasına zararı
dokunmasa bile, onlara iyilik yapmamakla sıla-i rahmi terk etmiş olur.
Hadis Allah'ın çeşitli
ihsan ve ikramına sebeb olan sıla-i rahme teşvik etmekte, bunun aksine olan
davranışların gazab-ı ilâhiye sebeb olduğundan onlardan kaçınmaya çağırmakta
ve Allah'ın Rahman isminin rahmetten türemiş arapça bir isim olduğuna delâlet
etmektedir.